Up

UpCarl Fredericksen is een verbitterde oude man. Tenminste, zo lijkt het op het eerste gezicht. Na het verlies van zijn vrouw Ellie hebben zij nooit hun droom waargemaakt om op een berg in Zuid-Afrika te wonen.

Als mensen Carl uit zijn huis proberen te zetten, heeft de oude brombeer nog een trucje. Voor de ogen van verbaasde buurtbewoners laat hij honderden ballonnen boven zijn huis vrij en vliegt hij richting zijn droom. Hij geniet van de rust, totdat er op de deur wordt geklopt…

Koreaanse jochie

Vrijwel iedereen weet wel wat er dan gebeurt toch? Pixar introduceert dan een van de meest schattige animatiefiguurtjes uit hun rijke geschiedenis! Het Koreaanse jochie Russell, een bijdehant ventje die samen met Carl een avontuur aangaat. En wat een avontuur is dat! De filmmaatschappij die ons al eerder diep onder het waterspiegel bracht (Finding Nemo), de coolste superheldenfamilie tot leven wekte (The Incredibles) en liet zien dat buitenaards leven hartverscheurend is (Wall-E), brengt ons nu eindelijk Up!

Op de website IMDB (Internet Movie Data Base) schoot Up na de Amerikaanse release omhoog in de peilingen. De animatiefilm staat nu op nummer 39 van de beste films allertijden en is de hoogst genoteerde Pixar-film. En helemaal terecht! Het grappige is dat al die eerder genoemde films een ding met elkaar gemeen hebben; de macht om je het ene moment te laten lachen en het volgende te laten huilen.

Schaamhaar

Het begint dan ook allemaal heel mooi, een compleet liefdevol leven in tien minuten waarbij je het gegarandeert niet droog houdt. Dan komen de grappen, die lekker scherp zijn voor volwassenen en zo cute zijn voor kids. Want dat is Up uit den voeten, een film die echt voor het hele gezin is. Best bijzonder tegenwoordig, met een zomer waarin het schaamhaar van Harry Potter zelfs al was uitgegroeid en pratende dieren (Beverly Hills Chihuahua, G-Force, Ice Age 3) nog steeds niet leuk zijn voor volwassenen.

Want tja, zoals ik al besprak in mijn column, is het echt belachelijk dat Up zo laat in Nederland uit komt. Hoe kan deze film al in mei in de Amerikaanse bios draaien en hier pas in oktober? Maar goed, het maakt de anticipatie groter en het wachten wordt gelukkig wel beloond. Echt heel slecht van Disney om eerst G-Force uit te brengen en daarna pas Up!

Up is fantastisch! Ik hoor je denken, ‘die zal wel betaald worden om zo positief te zijn over een animatiefilm’. Maar aan het einde van de film bedacht ik wat er minder was aan de film… en eigenlijk kan ik niks bedenken! De komische timing is perfect, de film is absoluut ontroerend, de personages zijn natuurlijk weer sterk uitgewerkt en het is allemaal heerlijk ontspannen. Beter dan dit worden ze dit jaar niet! Al zijn Wall-E en Monsters inc. nog steeds mijn lievelings, maakt Up die top 3 netjes af!

Cijfer: 9.5