Recensie – Loft

De Nederlandse remake van de Vlaamse Loft voor de mensen die het origineel niet kennen: Groepje mannen deelt een loft in Amsterdam, waar ze ongestoord vreemd kunnen gaan. De vijf vrienden worden echter op de proef gesteld na een gruwelijke ontdekking.

Een lijk ligt in de loft, vastgebonden aan het bed. De dag wordt steeds benauwender tussen de muren van het appartement, zeker als verschillende zaken erop wijzen dat een van de mannen de moord op zijn geweten heeft…

Recycle

Een recensie van Loft is makkelijk te recyclen, het Vlaamse origineel is bijna scene voor scene nagespeeld. Met hier en daar een kleine aanpassing in het script en de verandering van locatie – misschien minimaal, maar wel herkenbaar Amsterdams.

Voor de fans van het origineel, zoals ik, verandert er weinig en het is bijna nutteloos de film te kijken. Maar deze remake is ook identiek wat kwaliteit betreft, maar hoe knap is een shot voor shot-remake van zo’n sterke thriller? Het draait uiteindelijk om de plotwendingen dat een whodunnit werkt.

Kunstje

Die Vlamingen hebben het kunstje ook al andersom geflikt, namelijk met Alles is Liefde. Sinds eind oktober is in Belgie de film Zot van A te zien, identitiek aan die Nederlandse hit. Ook die werd al minder goed ontvangen dan het origineel hier werd onthaald. Het doet je eigenlijk afvragen waar deze filmruil vandaan komt tussen twee landen die vrijwel dezelfde taal spreken…

O ja, dat is waar ook: De grote massa is toch niet zo dol op films die niet van eigen bodem zijn, Brits of Amerikaans. Zo krijgen grote internationale films als Das Leben Der Anderen of Bienvenue Chez Les Ch’tis (de bestbezochte Franse film allertijden) nooit voet aan wal in Nederland, maar blijft het vaak in een cultgroep hangen.

The Usual Suspects

Het verschil is alleen dat de Vlaamse Loft een briljante en commercieel sterke film is, een soort Vlaamse The Usual Suspects. Een aantal zaken waar de remake achterblijft is de benauwende sfeer: een boodschap op het bed in bloed geschreven voelde in het origineel als een spannende ontdekking, tegelijkertijd is het hier enkel een bijzaak.

De hele film is niet zo mysterieus of beklemmend. Het grijpt je niet zo vast als het origineel, terwijl het onduidelijk is waar dat precies aan ligt. Camerawerk? Belichting? Script? Dat kan eraan bijdragen, maar ook die zaken zien er op het eerste oog kwalitatief sterk uit.

Gegiechel

Een logisch gevolg is dat de plotwendingen een beetje too much zijn. Iedereen hangt zijn vuile was buiten, maar niet altijd om de duidelijkste reden. Deze opeenstapeling zorgde op den duur voor wat gegiechel in de zaal: “o ja, hij heeft ook nog iets op te biechten…En nog iemand… En nog iemand…”

Wat Loft weer erg goed voor elkaar heeft is de cast, die perfect in het gareel wordt gehouden door regisseur Antoinette Beumer (De Gelukkige Huisvrouw). Het samenspel tussen Fedja van Huet en Barry Atsma is vlijmscherp, echt twee mega sterren. In de bijrollen springen vooral Marwan Kenzari als de doorgesnoven Tom en Anna Drijver als de sexy Ann eruit. Overigens kan Anna Drijver twee uur een muur gaan witten en die film in de bioscoop uitbrengen – die vrouw is zo charismatisch dat zij werkelijk alles kan spelen.

Schandalig

Gekke bekkentrekker Jeroen van Koningsbrugge krijgt veel screentijd voor zijn eerste grote bioscoopfilm (en nee, Gangsterboys tel ik inderdaad niet mee). Hij kan prima uit de voeten met de grappen die het script biedt en valt een beetje door de mand tijdens een politieverhoor bijvoorbeeld. Aan de andere kant begint iedereen al hardop te lachen als hij alleen al in beeld is, dus dat spreekt zeker voor hem. De overige vrouwen worden hopeloos – schandalig zelfs – ondergebruikt. Waarom twee toppers als Kim van Kooten (een van mijn Nederlandse lievelingsactrices), Sallie Harmsen en Hadewych Minis zo minimaal inzetten? Zonde!

Je merkt het al, Loft beoordelen kan niet zonder vergelijking met het origineel. En met weinig op de film aan te merken – topcast, goed script, prachtig verfilmd – is het aan originaliteit waar het op inlevert. Liever was dit geld in een origineel script gestopt en hadden we een Loft van eigen bodem gemaakt.

Loft is een must voor mensen die de Vlaamse versie niet kennen. Er is alleen geen middenweg – heb je het origineel gezien dan is deze remake overbodig. De cast is indrukwekkend en flink op dreef, met een sterk samenspel tussen Barry Atsma en Fedja van Huet. De vrouwen worden wel een beetje naar de achtergrond geduwd, zonde van dat talent. De film is iets afstandelijker en killer dan het origineel, waardoor plotwendingen minder tot hun recht komen. Toch een absolute aanrader, een The Usual Suspects van eigen bodem… soort van.

Cijfer: 7

Lees ook:Trailer Nederlandse film Loft
Lees ook:Trailer van De Eetclub ‘om van te smullen’
Lees ook:Wie zit te wachten op remake Let The Right One In?
Lees ook:Een filmversie van Wie is de Mol?
Lees ook:Recensie – A Nightmare On Elm Street 2010

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Recensie – Loft

  1. Frans

    Ik ga er vanavond heen, heb het origineel niet geziendus ik zit goed !

      /   Reply  / 
    1. Dimi

      Ga gewoon het origineel huren, is toch beter

        /   Reply  / 
  2. Lj

    Weer een Nederlands wan product; acteerprestaties bedroevend. Alleen Fedja Huet geloofwaardig. Jeroen van Koningsbrugge denkt dat ie in De Lama’s speelt. Die “zoon van Henk Westbroek” (weet niet hoe ie heet) tenenkrommend. Maar ja, als de gemiddelde bioscoopbezoeker t mooi vindt, tsja, maar dat zullen waarschijnlijk dezelfde mensen zijn die zo genieten van Idols en zo meer. Het Kerstspel op basisschool De Wegwijzer was stuk beter.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>