The Twilight Saga: New Moon

New MoonBella Swan is eindelijk opgenomen in de vampierenfamilie van Edward Cullen. Maar als zij een bedreiging blijkt voor hun voortbestaan, besluit Edward de relatie te verbreken. Haar hart is gebroken, maar na een tijdje loopt ze Jacob Black tegen het lijf.

Hij heeft een aantal geheimen en het loopt uit op een klassieke strijd om het meisje. Voor wie kiest Bella en hoe staat het met de roodharige vampier Victoria, die haar op de hielen zit?

Hysterisch

Filmrecensenten krijgen altijd de kans om een film in een screening eerder te zien, zodat alle recensies op tijd gemaakt zijn voor de dagbladen en tijdschriften. Dat is meestal heel handig, maar soms neemt het wel iets weg van de magie. Een goed voorbeeld is Paranormal Activity, door de reactie van de zaal, maar ook New Moon is een must voor een overvolle bioscoopzaal.

Want wat een hysterisch gedoe! Vier meiden voor mij aan de kassa kregen de laatste kaartjes en ik heb nog nooit vier volwassen vrouwen (rond de 25) zo zien reageren. Alsof ze zojuist de jackpot hadden binnengesleept! Het is de magie van de Twilight-serie, door de twee mannelijke hoofdrolspelers. Bij de laatste zin van de film (een echte GTST-cliffhanger) meende ik zelfs een paar meisjes flauw te horen vallen.

Dromerige sfeer

Maar het mag gezegd worden, New Moon is helemaal geen slechte film! Een wisseling van de wacht op de regiestoel laat Catherine Hardwicke (Thirteen, Twilight) achter, maar maakt plaats voor Chris Weitz (American Pie). Hierbij sneuvelt wel de dromerige sfeer en de prachtige kleurstelling, maar we krijgen er meer actie en meer bloot (is die jongen echt 17?) voor terug.

Het verhaal hobbelt in de eerste helft lekker door en lijkt qua structuur erg op Twilight. Aan het einde neemt de film een wending die de afwisseling ten goede komt, maar het voelt een beetje als een halve poging met een sisser als afloop. Het einde daarentegen is spectaculair.

Spierbonk

De film wordt net als zijn voorganger gedragen door de soundtrack, die nog iets van die dromerige sfeer weet te grijpen. Acteurs Kristen Stewart en Robert Pattinson groeien lekker in hun rol en vooral Stewart heeft meer gezichtsuidrukkingen dan in Twilight. Taylor Lautner (waar je niet naar kunt stoppen met staren door die enorme spieren) is nog een beetje onwennig.

New Moon straalt helemaal uit dat het een hype is en de reacties uit de zaal zijn heel grappig. Toch wacht je op iets groters dat (nog) niet komt. De acteurs zijn prima in hun rol en hun sterrenstatus groeit met de minuut. Helaas is de dromerige sfeer uit het eerste deel nergens te bekennen, al ziet de film er strakker uit dan zijn voorganger. Een heerlijke bioscoopervaring, kijk New Moon in een zaal vol gillende meiden. Dan komt de film helemaal tot zijn recht.

Cijfer: 7