LEGO Lord of the Rings nu verkrijgbaar

Het nieuwste meesterwerk van Peter Jackson, The Hobbit, is binnenkort te bezichtigen in alle Nederlandse bioscopen. The Hobbit is een film waar al jaren reikhalzend naar uit werd gekeken door ‘LotR fans’ en niet zonder reden. De ‘LotR trilogie’, waar deze nieuwe film een prologue op is, die een paar jaar geleden onze oogballen streelden liet een diep gat na. En gat dat alleen gevuld kon worden met nieuwe LotR producten. En The Hobbit vult dat gat van verlangen voor een groot deel.
Groot deel inderdaad!, er blijft nog een klein stukje ongevuld! Of toch niet? Maak kennis met de nieuwe videogame ‘LEGO Lord of the Rings’ welke in staat is om de rest van dat gat van verlangen te vullen…

Dat klinkt als een ‘bold statement’ en dat is het ook zeker. Maar als je de game eenmaal hebt geprobeerd dan begrijp je wat we bedoelen.

Natuurlijk is de release van deze game niet zo groot of belangrijk als de release van de film, en JA, alles in de game is opgebouwd uit LEGO blokjes, maar toch. LEGO LotR the Videogame weet ondanks dat te boeien, fascineren en directe links te leggen naar de drie LotR films. En doet dat gewiekst door een heel belangrijk ingrediënt in de mix te gooien Dat ingrediënt heet humor.

Humor is hetgeen dat de meeste volwassen gamers onder ons (en dat is schrijvend orgaan van dit artikel ook) enorm aan zal spreken. De verwijzingen in de game naar de film zijn legio maar op de een of andere manier weten de programmeurs van deze game je altijd weer te verassen en een glimlach op je toet te toveren door ineens iets heel onverwachts grappigs te laten zien.

Zo zal Frodo tijdens de introductie van de karakters afwezig zijn omdat hij op het toilet zit, krijgt Gimli een bijl tegen zijn edele delen te verwerken na een vecht partij en schiet de, naar verhouding iets te grote, ring die mee wordt genomen soms alle kanten op. En beland soms het tegen het tere hoofdje van Frodo wat weer een dikke bult tot gevolg heeft. Het is deze vorm van humor die de game erg leuk maar ook interessant maakt voor jong en oud!

Maar het is een game en geen film dus de vraag is!, hoe speelt de game?

Dat is dan weer het mooie van ‘interactieve entertainment’. Jij bepaald wat er gebeurd en hoe dat gebeurd. In deze game krijg je de volledige vrijheid om de werelden waar je in beland helemaal te verkennen en uit te pluizen. Je krijgt letterlijk een ruime en open wereld voorgeschoteld waarin jij bepaald wat je gaat doen en waar je het pad van jouw missie langs laat lopen. Natuurlijk kom je al snel enkele herkenbare tegenstanders en vijanden tegen waarbij je alle kracht van je team nodig zult hebben om deze te verslaan. Ben je klaar met een gevecht dan kun je de ruimte waar je bent nog onderzoeken op verborgen items en schatten of je kunt ervoor kiezen om zo snel mogelijk door te gaan naar een volgende missie. Maar kies je ervoor om de tijd te nemen en de game level voor level te doorgronden dan wordt je vaak beloond met items die erg nuttig zijn in het vervolg van het spel! Beloningen alom als je goed je best doet.

De ring die Frodo mee op zijn reis neemt is natuurlijk het belangrijkste item uit de game. Disproportioneel groot vorm gegeven maar vooruit, geheel in stijl met de films zal de game wereld waarin Frodo zich bevind zich ijzig koud omzetten naar de doden wereld zodra Frodo de ring om zijn vinger schuift. Inclusief geesten en de dode ruiters op hun paarden (Ringwraights) wat de game even totaal op zijn kop zet.

Wat dit alles nog mooier maakt is dat de game in single player mode gespeeld kan worden maar er daarnaast ook een hele toffe co-op mode in zit. Met een druk op de start knop van controller 2 spring je zo mee in het verhaal waarna je samen op avontuur gaat. Een grote + van alle LEGO thema games.

Conclusie: Ben je fan van de ‘The Lord of the Rings universe’ dan kom je dit jaar goed aan je trekken met de film ‘The Hobbit’ en kun je de LotR trilogie met een knipoog herbeleven door de game ‘LEGO The Lord of the Rings’ te spelen. Uiteraard verkrijgbaar via de webshop van ForeGames www.fgms.nl , de betere game winkel.

Tekst: Dragan Blom