Recensie – TRON: Legacy

TRON: Legacy duikt diep in de virtuele wereld. Daar heerst Clu (digitaal verjongde Jeff Bridges), die op zoek is naar zijn aartsrivaal Kevin Flynn (ook Jeff Bridges).

Flynn heeft contact weten te leggen met zijn zoon Sam in de echte wereld. Hij wordt in de virtuele wereld getrokken en gaat op zoek naar zijn vader, terwijl hij verschillende battles moet voeren.

Computernerd

TRON voor de leek: Een film uit 1982 waarin een jonge Jeff Bridges als computernerd en hoofd van het bedrijf ENCOM plotseling in zijn eigen digitale wereld wordt gesleurd. Hopeloos verouderde special effects, maar in zijn knulligheid toch een zeldzame cultstatus behaald.

Dat van die special effects is wel even andere koek bij TRON: Legacy. We zijn ook al bijna dertig jaar verder en de – in eerste instantie overbodig ogende – sequel is een feit. Nu wordt er IMAX en 3D aan gehangen, eerlijk gezegd had de film ook niks minder verdiend.

The Grid

De film opereert in twee uitersten: de momenten in The Grid waarin de ‘identity discs’ (de schijven die ook al in de trailers te zien zijn) en de lichtauto’s om je heen vliegen zijn gruwelijk. De momenten dat de personages werkelijk een gesprek moeten voeren… Tja, het wordt al gauw een beetje flauw en de dialogen zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

Het grootste probleem met Legacy is dat de wereld van TRON op papier niet heel bijzonder is, we kennen andere werelden al uit andere films (Star Wars) en vaak is het veel beter gedaan (Avatar). Maar zodra de film in beweging komt, vergaap je je al snel aan de strakheid van het geheel.

Daft Punk

Daarnaast mogen de makers van TRON in hun handen knijpen dat ze Daft Punk hebben gestrikt voor de soundtrack. Want dat tilt de film juist naar een veel hoger niveau, het geeft een soort coole vibe af. Het Franse electroduo – dat je misschien kent van hits als Around the World en Harder Better Faster Stronger – doet je beuken in je stoel. Zelden was muziek zo’n zeldzame toevoeging en terwijl de Oscars niet dol zijn op dit genre, liever wee├»ge vioolriedeltjes, is het te hopen dat ze de soundtrack van TRON niet over het hoofd zien.

Een aantal zaken zijn verbluffend om naar te kijken: de battles met de discs en de light cars zijn werkelijk om je vingers bij af te likken. De verjonging van Jeff Bridges, die als CLU dezelfde Bridges is uit 1982, is grandioos. Overigens is Jeff Bridges de enige acteur die indruk achterlaat, het frisse hoofd van Garrett Hedlund laat wat steekjes vallen en Olivia Wilde is vooral heel sexy, maar wordt veel te weinig gebruikt.

Duisternis

De film is gehuld in duisternis en het trekt je mee in een nieuwe wereld, wat altijd een aparte ervaring is. Terwijl Legacy niet is weggelegd voor iedereen en je tegelijkertijd vaker zult afvragen waar het verhaal precies over gaat, is het in ieder geval zeker waard om deze film in de bios te bekijken. Met voorkeur voor een IMAX scherm. In 3D. Met goed geluid. Geloof me, je wordt overrompeld en weggeblazen.

TRON: Legacy geeft een coole vibe af en is oogstrelend. Terwijl het verhaal soms kant noch wal raakt en de cast minder energiek is dan de film zelf, heeft het wel de vetste special effects van de laatste tijd en natuurlijk die gruwelijke Daft Punk soundtrack. Het is een jongetjesfilm, vooral computernerd – zoals ikzelf – zullen een kick krijgen. Maar bovenal creeert het een nieuwe digitale wereld waarvan je bijna zou hopen dat die bestaat. Nog meer dan de blauwe planeet van Avatar.

Cijfer: 8