Recensie – Avatar

Het kindje van James Cameron is dan eindelijk te zien op het witte doek. Of beter nog, in 3D op een IMAX-scherm, waarin de film het beste tot zijn recht komt. De maker van Titanic is niet alleen heel lang met het project bezig geweest, maar hij nam ook een aantal risico’s.

Sigourney ‘Ripley’ Weaver (uit Aliens, van James Cameron) en nieuwkomers Sam Worthington en Zoe Saldana spelen de hoofdrollen. Maar is dit eerder Dances With Smurfs of is er een nieuwe Titanic geboren?

Star quality

Ergens in de afgelopen dagen, terwijl internet ontplofte van de Avatar-recensies, las ik dat Cameron een goede neus heeft voor acteurs. Dit bewees hij ooit door Weaver de hoofdrol in Aliens te laten spelen, Schwarzenegger in The Terminator en destijds nieuwkomers Leo DiCaprio en Kate Winslet lekker tekeer te laten gaan in die ene bootrampenfilm.

Worthington en Saldana beschikken diezelfde star quality, al neemt Worthington in de rol van Jake Sully wel een hele stoere rol op zich. Hij is met Clash of the Titans en Terminator: Salvation de next big thing, maar toch niet je typische actieheld. Hij draagt het en tilt het naar een hoger level in de scenes met Neytiri (Saldana, die niemand na de film zal herkennen aangezien ze alleen als blauwe Na’vi te zien is geweest).

Haarscherp

Terwijl de eerste beelden van Avatar voorbij kwamen, waarin Jake Sully wakker wordt uit een ruimteslaap en uit zijn ‘bed’ zweeft, wist ik dat dit overdonderend moest worden. Het 3D is van een niveau dat je niet eerder hebt gezien en Avatar is haarscherp. Tot in de kleinste puntjes is er aandacht geschonken aan de beelden, tijdslijn, special effects en acteerwerk (eindelijk een regisseur die eraan denkt dat als een film zich over langere tijd afspeelt iemands’ haar ook best mag groeien, zoals bij Worthington!).

Avatar is op zijn sterkst in de eerste helft, als je door de ogen van Jake een nieuwe wereld ontdekt. Het lijkt alsof je op vakantie bent en voor het eerst een voet buiten je hotel stapt, alles is nieuw en daar bovenop heeft Cameron een wereld geschept die verder gaat dan je fantasie strekt. Nieuwe plant- en diersoorten bijvoorbeeld en natuurlijk het blauwe volkje de Na’vi.

Cartoonesk

Dat blauwe volkje komt soms nogal cartoonesk over. Dat klinkt nogal negatief maar het slaat op de voortbeweging en kleurstelling tegen de fleurige achtergrond. De tweede helft van de film draait om een veldslag die er wel in moet zitten, anders wordt het nogal saai. Toch had ik al genoegen genomen met alleen al een lange rondleiding van de planeet Pandora en de liefde tussen Jake en Neytiri. Maar goed, ik ben dan ook nogal een watje.

Het verhaal is prachtig, maar niets baanbrekend. Het gekke is dat hoe makkelijk Cameron iets opbouwt, zo ogenschijnlijk makkelijk vernietigt hij het ook weer. Hij leunt sterk op de gedachte dat mensen de bron zijn van het kwaad in alle oorlogen die gevoerd zijn en zo worden mensen ook afgeschilderd: De meerderheid wil Pandora overnemen en vernietigen, een kleine minderheid ziet wat er zo waardevol is. Een ecologische en politieke boodschap in een, die gelukkig niet irritant wordt (mede dankzij de prachtige beelden).

Avatar is niet alleen een film, maar een ervaring. Gaat het de manier veranderen waarop we naar films kijken? Dat misschien niet, maar regisseur James Cameron heeft wel even mooi de lat een stuk hoger gelegd voor iedereen die waagt een science fiction-film uit te brengen. De film is haarscherp en daarom laat de grote rondleiding over Pandora in de eerste helft een diepere indruk achter dan de vernietiging van die planeet in de laatste helft. Kijk deze film in 3D en het liefst op IMAX, dat heeft Cameron ook zo bedoeld. Na een heel sterk science fiction-jaar met Star Trek en Disctrict 9, is Avatar de kers op de taart.

Cijfer: 9

15 Reacties // Reageer

15 thoughts on “Recensie – Avatar

1. Shifty47

Geweldige ervaring om deze film in 3D te zien! Woensdag avond geweest en was helemaal te gek!
    Het verhaal is wel een beetje cliché maar de geweldige belevenis maakt een alles goed!

Een aanrader voor iedereen!

2. Seppe

Dat kan ik alleen maar beamen. Ik had bewust de vele trailers en featurettes vermeden zodat de film niet zou bezwijken onder de torenhoge verwachtingen, maar Avatar (in 3D) was voor mij een indrukwekkende ervaring. Het verhaal dat zich op de prachtige planeet Pandora afspeelt, is wat mij betreft zeker een tweede bezoekje (en een sequel) waard.

1. Róbin

een sequel lijkt me geen goed idee, gewoon omdat 9 van de 10 sequels gewoon veel slechter zijn dan de eerste films. Natuurlijk is dat niet altijd zo. Maar het verhaal van Jake Sully is toch afgelopen? Ik zou graag nog weten hoe het Jake zijn verdere leven vergaat, een boek zou je er over kunnen schrijven. Maar een film? Nee dat lijkt me geen goed idee!

1. Seppe

Het is ook nog helemaal niet duidelijk wat het onderwerp zal worden van de sequel(s). Het universum van James Cameron is uitgebreid genoeg, het zou dus best kunnen dat Avatar 2 zich op een andere planeet afspeelt en/of met andere personages. Reken maar dat er sowieso een tweede (en derde deel) komt, hoor.

3. Pingback: Oscar buzz rondom Avatar barst los | Cinema

4. Pingback: Bios Top 10: Blauwe aliens blijken publiekstrekker | Cinema

5. Gerold

Een vakantie op een andere planeet. Wat een film. Geweldig. Ga hem zien! Deze film heeft een extra dimensie. Een nieuw tijdperk voor film kijken is begonnen!

6. Peter

Ongelofelijk! Ben letterlijk uit het tweedimensionale tijdperk geblazen door Avatar in IMAX 3D te kijken, Pathé Arena. Wat een spectaculair feest voor de ogen en oren! Pocahontas Meets Braveheart Meets Jurassic Park meet James Cameron. Of zoiets. Ik was al fan van deze meneer sinds Aliens en The Abyss, maar nu aanbid ik hem! Ga dat zien mensen, ga dat zien…

7. Seppe

Het zal dan ook niemand verbazen dat de film ondertussen de kaap van een miljard dollar heeft overschreden. Kom maar op met deel twee en deel drie, James!

8. Phil

Mensen, mensen, wordt eens wakker. Want wat een ongelooflijk slappe film is dit zeg! En dat meen ik harstikke serieus! Ja, de visual effects zijn fantastisch, overdonderend. Maar naast dit 3D-spektakel blijft er werkelijk helemaal niets over dan een cartoonesk gedrocht met slap acteerwerk (tis eigenlijk geeneens acteren te noemen), slappe dialogen en een ongelooflijk irritante voorspelbaarheid. Jezus! Had verdomme één euro meer uitgegegeven aan bijvoorbeeld de karakteruitwerking (werkelijk hemeltergend) dan aan al dat visuele spektakel, dat op een gegeven moment zelf ook je strot uitkomt. D’r blijft werkelijk niets overeind, letterlijk en figuurlijk. Het lijkt wel alsof de regisseur, die toch ook klassefilms als The Abyss en Titanic heeft gemaakt, bang is dat we de zgn. message niet doorkrijgen. En daarom maakt ie er maar een film van met een psychologie op kleuterniveau. Goh wat was ik opgelucht blij toen ‘evil’ Colonel Miles Quaritch werd uitgeschakeld en de planeet Pandora gered was…zucht.

1. fuck u

FUCK YOU PHIL WAT NOU BAGGER FILM GA NIET HATEN MAN JE VIND HET WEL EEEN MOOIE FILM MAAR JE ZEGT HET MAAR OMDAT JE DENKT DAT JE STOER BENT WATJE

9. Pingback: Is Avatar de nieuwe King of the World? | Cinema

10. Pingback: Bios Top 10: Avatar is helemaal Up in the Air | Cinema

11. Karel

Pfff, ik ben net naar Avatar IMAX 3D bij Path geweest. Maar ik moet toch even mijn ei over de film kwijt. Want hoewel het verhaal mij al niet zo aansprak en ik die blauwe dingen er niet vind uit zien. Dacht ik dat het best een goede film zou kunnen zijn. Helaas het tegendeel is waar. Ik vond de film echt ongelofelijk SAAI. Het 3D was naar mijn mening totaal overbodig, de omgeving decor is mooi gemaakt maar zo bijzonder nou ook weer niet.
    Het verhaal zelf was veel te langdradig en pas op het einde kwam er een beetje actie in. Het acteerwerk ronduit slecht, het is dat Jake een leuk koppie heeft als mens maar verder..
    Die kolonel kon al helemaal niet acteren, hebben ze die van de straat geplukt.
    Veel te zweverig verhaal, laten we de bomen redden. (kreeg meteen een Pocahontas gevoel).
    Kortom ik vond het een slechte film. Verder ook zeer voorspellend.. Kortom ik vond het geen goed film, ik werd emotineel niet bij het verhaal aangegrepen.

12. Martijn

Ik vont het een mooie film alleen ik vindt dat brilletje irritant al helemaal als er beschadigingen op zitten ik vindt de Na’vi echt cool en jammer dat ze toch dood gaat Ripley’ Weaver zij is echt vet, eerst een peuk voordat ze uit haar slaap cabine stapt en ze zag er zo vet uit en dat haar is ook cool en wat er in het haar verstopt zit is nog cooler en wat ze daar mee doen is gewoon het coolst.

hoop dat het niet alste lang duurt voordat hij verkrijgbaar is op hd dvd

Minpuntje die paarden zagen er niet zo fantastisch uit

13. jgvangils

Avatar,
    Deze film is een eenvoudige verbeelding van de mens met zijn technische gedrochten tegenover een natuurvolk. De mens wordt voorgesteld als een grondstoffen jager, gewetenloos, gewelddadig, een natuur vernietiger en zet gemaakte parallel wezens in om zijn monopolie positie af te dwingen. Menswaardigheid heb ik op enkele gekunstelde emoties na niet gezien. Wat een schrale maaltijd waar de wereldbevolking mee opgezadeld wordt, maar geld zal deze film opleveren, daar zorgt de massamachine voor.
    Deze mislukte avatar, die met bewustzijn geïnformeerd is, afkomstig van een verlamd mens, die als enige nog een hart heeft, gaat het natuurvolk redden. Het is een variant van een dystopie. Een avatar wordt eerst tot levend gemaakt in een grote bak vocht, vervolgens met bewustzijn geïnformeerd. Wat ontbreekt zijn emoties, geweten, idealen, menswaardigheid, denken. Het is veelal planning, reactie op geweld, strijd om het bestaan, meestal zeer primaire en eenvoudige verbeeldingen. Internet staat bol met de ‘avatar look’. Wat geaccentueerd wordt is het creëren van identiteiten, waarbij aan de menswaardigheid, aan de verinnerlijking geen aandacht geschonken wordt.
    Jan v Gils

14. Pingback: Bios Top 10: Disneyprinses versus Avatar | Cinema

15. Pingback: Bios Top 10: Avatar eindelijk van de eerste plaats verstoten? | Cinema

16. laurie

vond de film echt geweldig! het is misschien dan ook meer een vrouwen film omdat het verhaal van een iets mindere staat is. Maar ik vond het echt geweldig, doe mij maar zo´n lekker zoet sappig verhaal! Bovendien zag alles er zo echt uit.
    De mannen verwachten misschien een iets complexer verhaal, maar kom op zeg, kijk hoe alles er uit ziet! Cameron heeft er een top film van gemaakt met de mooiste omgeving/effecten die ik ooit in een film gezien heb.
    mijn complimenten over deze meedogenloze film!

17. Yezzur

Dit is zeker 1 van de betere films. Hij kijkt heel makkelijk weg, is niet lastig te volgen en je blijft best verblufd achter door hoe de wereld is vormgegeven en hoe het er aan toe gaat. Hij staat bij mij in ieder geval in m’n top 10. Aanrader.

18. mariekuhhhhhh

Supergoeie film!!! goede grapics enzo. toch wel een beetje standaard verhaal: iemand moet ergens infiltreren, word verliefd op iemand van dat volk en loopt over… Of ligt dat aan mij??