Komt een Vrouw bij de Dokter

Stijn en Carmen zijn een succesvol stel die in Amsterdam met hun dochtertje Luna een heerlijk leven leiden. Maar dan komt de klap: Carmen heeft kanker. In die laatste maanden van haar leven is Stijn er zoveel mogelijk voor haar. En voor Roos, zijn nieuwe ‘liefde’…

Kluun maakte een klapper met het boek, gehaat door tegenstanders en in de armen gesloten door de rest van Nederland. Is de hype terecht of is Komt een Vrouw bij de Dokter een typische oppervlakkige blootfilm geworden?

Blootfilm

De boekverfilming pakt goed uit, want ook ik zat met ingehouden adem te wachten hoe het kindje van regisseur Reinout Oerlemans zich ontvouwde. En het is een blootfilm ja, maar was de boek dat ook niet? De boekverfilming probeert te scoren en schiet op veel punten raak.

Het eerste is natuurlijk de casting, het had niet beter kunnen uitpakken. Carice van Houten (Carmen) in een droomrol, al twijfelde ik de eerste scènes of het verstandig was zo’n bekend gezicht te nemen. Maar ze kan het absoluut dragen, net als haar tegenspeler Barry Atsma als Stijn.

Anna Drijver

Atsma is ook een huismerk in de bioscoop aan het worden, maar hij heeft veel charisma en je kan eindeloos naar die man kijken. Dan nog Anna Drijver als Roos, erg goed gecast maar waarom zo’n kleine rol? De maîtresse van Stijn is maar in een paar scènes te zien en heeft niet zo’n aanwezige rol als in het boek. Maar Drijver is een prachtvrouw, al kan ze nog beter (zoals ze in Bride Flight heeft bewezen).

Oerlemans heeft de touwtjes in handen en levert een mooi plaatje af, maar maakt een paar dubieuze keuzes. Ten eerste, waar zijn de Dolly’s gebleven? Die zorgden nog voor een komisch plotje in het boek. Daarnaast zijn sommige scènes erg banaal, zoals waarin Stijn droomt dat een vrouw op de dansvloer een van haar borsten eraf scheurt. Maar het drugsgebruik van de hoofdrolspeler wordt weer verzwegen. Ongetwijfeld om hem een sympathiekere rol te geven, maar het doet afbreuk aan het personage.

Klassiek en Dance

De beelden van Amsterdam zijn prachtig en sommige cameratrucjes passen mooi in het verhaal, zoals de homevideo opnamen of de scène in de Amsterdamse club Escape. En echt petje af voor de muziekkeuze, een mix van dance en klassiek is echt ontzettend effectief.

Nu de hamvraag, was het janken geblazen in de bioscoop? Voor heel veel vrouwen om mij heen wel, maar de emotionele knock out die het boek heeft is hier minder aanwezig. De opbouw is er, maar de triestheid zit in kleine andere scènes zoals de amputatie.

Blokkendoos

De film is wel duidelijk te overzien en Oerlemans heeft weinig risico’s genomen. Het maakt een beetje een blokkendoos van de film: Stijn en Carmen worden verliefd en trouwen. Carmen krijgt kanker. Stijn gaat vreemd. Carmen wordt beter. Carmen gaat dood. Zonder al teveel zijsprongen wordt het verteld, ondersteund door mooie beelden. De kracht van Oerlemans ligt in de beelden, niet zozeer in de vertelwijze.

Het maakt van Komt een Vrouw bij de Dokter een filmervaring die je moet meemaken, zeker als je het boek hebt gelezen. Van een heel ander kaliber natuurlijk, maar Terug naar de Kust-regisseur Will Koopman snapte ook hoe een boekverfilming hoort te zijn en hoe de doelgroep vervuld raakt. Datzelfde heeft Oerlemans nu al onder de knie, knap hoor voor twee debuterende filmregisseurs.

Komt een Vrouw bij de Dokter is misschien niet de emotionele dramafilm waarop veel mensen hopen, maar de kracht zit in andere zaken. De cast bijvoorbeeld, zo ongelofelijk goed op dreef, niet te geloven. Oerlemans maakt een sterk regiedebuut, maar dat schuilt vooral in de plaatjes en niet zozeer de vertelwijze. Hij slaat wel een aantal zaken over en waarom heeft Anna Drijver zo’n kleine rol? Maar je kunt met een gerust hart naar de film en je zult niet snel teleurgesteld worden. Dus ja, de hype is terecht.

Cijfer: 7