Antichrist

antichrist_ver6Antichrist maakt behoorlijk wat los in de wereld. De nieuwe film van Lars von Trier (Dogville, Breaking the Waves, Dancer in the Dark) was tijdens het filmfestival in Cannes the talk of the day. Het gebeurt niet vaak dat vier mensen tijdens een première flauwvallen en dat de filmrecensenten volledig verdeelt.

Maar precies dat gebeurde met Antichrist. En gelukkig houdt Cannes wel van een rel en heeft Charlotte Gainsbourg de juryprijs voor beste actrice toegekend. Wat is er fantastisch aan dit onbijbelse verhaal? Of is de hype overdreven?

Onheil

De film draait om He (Willem Dafoe) en She (Charlotte Gainsbourg), twee naamloze hoofdrolspelers die het verlies van hun zoon verwerken in het boshuisje Eden. De film is in hoofdstukken verdeeld en het eerste draait vooral om het verdriet en de depressie die volgt. Daarna gaan de remmen enigszins los en krijgen He en She tekenen van onheil in de bossen. Is het huis bespookt of roepen zij het onheil over zich af? Het wordt in ieder geval een strijd tegen Moeder Natuur én God!

Antichrist is een meesterwerkje geworden, al heeft de film wel een portie problemen. Gek genoeg hebben die niet te maken met de extreem seksuele of gewelddadige scènes. Want een kleine spoiler alert (al heb je het waarschijnlijk al gelezen): Gainsbourg mutileert zichzelf door een van haar geslachtsdelen met een schaar te verwijderen. Dafoe staat een nog veel groter onheil te wachten in een van de meest seksueel gewelddadige scènes die ik ooit heb gezien. Het is wel opmerkelijk hoe vreselijk goed Gainsbourg is en ik ben benieuwd of de Academy van de Oscars dat ook erkent (maar gezien hun conservatieve aard zit dat er niet in).

Ongemakkelijk

Het verhaal heeft in eerste instantie niet veel om het lijf en het kabbelt zeker in het begin tam voort. De stijl die Von Trier aanpakt in het begin werkt goed en hij pakt veel aan om het zo onheilspellend mogelijk te laten lijken. En dat werkt, want als Antichrist in een woord is te omschrijven, dan is het wel ‘ongemakkelijk’. De hele film ademt een vreselijk onderhuidse enge sfeer en het labeltje ‘horror’ kun je vooral daaraan toekennen.

Verwacht dus geen strijd tussen God en twee mensen. Ook geen enge achtervolgingsscènes of griezelige schrikmomenten. Dat is niet waar Von Trier voor gaat. Helaas is het ook geen makkelijke film om doorheen te komen. De setting is briljant, maar omdat er zoveel lagen in zitten, lijkt de regisseur met een makkelijke scène minder goed weg te komen. Het meesterwerk ligt in de complexe scènes, maar het schiet zijn doel soms voorbij.

Antichrist gaat ook in Nederland stof doen opwaaien, al zullen alleen Von Trier fans (tip: Probeer Breaking the Waves eens!) er helemaal warm voor lopen. Een Oscar voor Gainsbourg zou er wel in moeten zitten, wat een briljante rol. Ik kan als Von Trier-liefhebber zeggen dat Antichrist een terugkeer is van de depressieve regisseur. Hij is zeker in vorm, maar waag je hier niet aan als je nog nooit van de man hebt gehoord.

Cijfer: 8