Fame

Neem een oude musical, steek het in een ‘hip’ jasje en voila: Een update van Fame die eerder aanvoelt als High School Musical dan de originele Fame! Op de New York Academy of Performing Arts moeten de leerlingen zo allround mogelijk zijn en wordt het heel wat afgezongen, afgedanst en muziek gemaakt.

Een verhaal is er niet echt, maar er wordt een groep studenten gevolgd die allemaal zo hun eigen problemen met zich meedragen. Zoals Jenny, een verlegen meisje die wel erg naïef is en het stille talent…

…Denise, die ontdekt wordt door een hiphop-producer.

Warrig

Ik geloof heilig dat een update van Fame goed kan uitpakken. Zoals de remake van Hairspray bijvoorbeeld een van de beste filmmusicals is en ook musicals als Chicago en Moulin Rouge zich goed voor een groot publiek lenen. Helaas sluit dit eerder aan bij het wanstaltige Mamma Mia!, een film die uitsluitend voor oudere mensen is gemaakt (lees: zo traag als dikke stront).

Fame gaat de andere kant op. Terwijl het origineel heel vermakelijk is, richt de nieuwe versie zich alleen op tieners van 13 jaar. Terwijl je met het concept zoveel kunt doen, kiest regisseur Kevin Tancharoen (een clipregisseur die samenwerkte met Britney Spears en The Pussycat Dolls) ervoor een paar verhalen te vertellen. Maar hij doet dit zo warrig, zoals complete verhaallijnen die nergens naartoe leiden of worden afgemaakt.

Sprookjesgehalte

Het heeft ook allemaal een hoog sprookjesgehalte en haalt alle realiteit weg dat in het origineel zo goed naar voren kwam. Nu hebben we een meisje dat niet goed durft te zingen omdat het niet van haar vader mag (welke hedendaagse tiener zou daarnaar luisteren?), maar je weet al dat hij aan het einde bij wijze van spreken met zijn duimen in de lucht toch best trots is. Of een jongen die niet goed kan dansen en echt een van de meest oversentimentele beslissingen maakt die ik ooit heb gezien!

Dan de cast… Het is alsof werkelijk niks klopt aan de film terwijl ik het zo hoopte! Kherrington Payne (de blonde Alice), de Amerikaanse winnares van So You Think You Can Dance. Je vraagt je de helft van de film af waarom ze zoveel te zien is, maar nooit iets zegt. Geloof mij maar… als ze uiteindelijk iets zegt hoop je dat ze snel weer haar mond houdt. Of Kay Bennabaker (de verlegen Jenny), die alleen een zielig hoofd kan trekken maar geen enkel gevoel in haar spel legt. Ook veteranen als Megan Mullaly (Karen uit Will & Grace!) en Kelsey Grammar (Frasier) kunnen niks met het script.

Positief

Nu iets positiefs… Al is Fame duidelijk gemaakt door een muziekliefhebber en clipregisseur (die niet erg goed is in het vertellen van een verhaal), zijn de muziekscènes echt fantastisch! Wat een omslag, want vaak had dat best invloed op mijn mening. Na een lekkere dansscène of de bigger than life eindscène, fleurt Fame helemaal op! En logischerwijs komt daarin de cast ook goed naar voren. Mooi gebruik gemaakt van slow-motion tijdens dansscènes en de enige opvallend goede actrice (de donkere Naturi Naughton) is ook meteen de beste zangeres.

Fame is helaas niet geslaagd. Regisseur Kevin Tancharoen kan misschien prima een clip draaien voor Britney Spears, maar kan onmogelijk een filmproductie dragen. De cast is ook helemaal misplaatst, met uitzondering van Naturi Naughton (tevens de beste zangeres). De verhalen komen uit de lucht vallen, worden niet afgemaakt en komen net zo snel als ze gaan. De zang- en dansscènes zijn wel strak geregisseerd en de muziekkeuze is heerlijk. Koop de soundtrack, skip over een half jaar door de dvd en tover die oude versie nog eens tevoorschijn!

Cijfer: 4.5