My Sister’s Keeper

De familie Fitzgerald heeft geen gemakkelijk leven. Dochter Anna is enkel verwekt om het leven van haar zieke zus Kate te redden. Zij lijdt aan leukemie en alleen Anna kan haar organen doneren.

Anna is het echter zat en sleept haar ouders op elfjarige leeftijd voor de rechter. Zij wil zelf beslissen over haar lichaam. Tegelijkertijd gaat het met Kate steeds slechter en begint het volledige gezin uit elkaar te vallen…

Vals sentiment

Jeetje wat veel drama in een film! My Sister’s Keeper kan (zoals veel recensenten al zeiden) prima doorgaan voor de waargebeurde woensdagavondfilm. Toch komt er meer bij kijken dan dat, want naast een sublieme cast is de vertelwijze opmerkelijk. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende hoeken, wat in ieder geval voor nog meer (vals) sentiment zorgt.

Zoals het verhaal van Anna natuurlijk, die haar lichaam gezond wil houden. Of het liefdesverhaal van Kate en een medepatiënt. Wat dacht je van het depressieve broertje Jesse, die een geheim heeft. Campbell Alexander (Alec Baldwin) is de advocaat van Anna en heeft een eigen agenda om haar te helpen. Of de moeder Sara (Cameron Diaz), die alles over heeft. Vader Brian is het gebitch van zijn vrouw zat. En ten slotte de rechter in de zaak (Joan Cusack), die zelf pas een kind heeft verloren.

Cameron Diaz

Je merkt, het is enorm veel drama in een film. Niet dat het slecht is, maar sommige verhalen komen beter naar buiten dan anderen. Anna, die gespeeld wordt door Abigail Breslin uit Little Miss Sunshine, komt het beste uit de bus. Eindelijk een kindactrice die gewoon kind is (in plaats van een vroegwijs snotkind… Ja Dakota Fanning, ik kijk naar jou!). Maar wie de kroon spant is tegen alle verwachtingen in Diaz, die als moeder enorm sterk uit de bus komt. Die vrouw kan gewoon echt acteren!

De film mikt op vals sentiment, want het is heftig probleem op heftig probleem. Regisseur Nick Cassavetes had met zijn vorige hit The Notebook een film in handen die meer in balans was en zelfs vermakelijker. Het gebruik van muziek en mooie montage komt in My Sister’s Keeper wel helemaal tot zijn recht en tilt de film dus werkelijk boven een woensdagavondfilm.

My Sister’s Keeper mag misschien ogen als een waargebeurde woensdagavonddrama (en dat is het ook wel), het heeft meer om het lijf. Met de cast die tenminste voor de helft op volle toeren draait is het een prima film geworden. Wel zwaar op de hand, maar ja, wat wil je met een film over een kind met kanker? Cameron Diaz is zeer sterk en het verhaal is op en top drama, je krijgt alleen geen enkele adempauze.

Cijfer: 7