Hannah Montana: The Movie

Hannah Montana is een verwende popster die een dubbelleven leidt. ‘s Nachts staat ze als de blonde stoot op het podium met een horde fans, maar overdag gaat ze gewoon naar school als Miley Stewart met haar normale bruine coupe.

Toch stijgt het de popster annex girl next door naar het hoofd en als ze op de vuist gaat met Tyra Banks, is de maat vol. Miley vertrekt met haar pa naar het platteland om een normaal leven te leiden.

Sex and the City

Miley Cyrus heeft als typetje Hannah Montana al jarenlang succes gehad op de Amerikaanse buis en tegenwoordig is ze in Nederland ook niet meer weg te denken. De film is natuurlijk een verlengstuk van de serie, net als Lizzie McGuire en Sex and the City dat al deden. Hannah Montana: The Movie heeft echter wel een aantal blije en verdrietige momenten, die jonge meiden aanspreken. Het zal alleen geen niet-fans overdonderen om voortaan de televisie op Jetix af te stemmen.

De liedjes van Hannah Montana zijn braaf, maar luisteren lekker weg. Net als de film heel braaf is, maar niet vervelend is om naar te kijken. En uiteindelijk zijn dit soort films altijd een grote incestbende, want zowel de vader van Cyrus (countryster Billy-Ray Cyrus) als haar zusje zijn in de film te bewonderen. Cyrus kan overigens prima zo’n film dragen en slaat geen flater, ook niet als zangeres.

Braaf

Maar ja, de film is gewoon een beetje braaf. Het richt zich prima op de doelgroep en is nergens verrassend. Maar mensen weten wel als ze ver van dit soort films vandaan moeten blijven, dus eigenlijk doet Hannah Montana: The Movie prima wat het moet doen. Het is geen cinematografisch hoogstandje en het is ook geen dijenkletser. Toch zal het geen enkele fan teleurstellen.

Je weet waarschijnlijk prima of jij geschikt bent voor Hannah Montana: The Movie. Een brave, simpele Disneyfilm die niemand zal overdonderen, maar rond Kerst als warme broodjes over de toonbank vliegt. Miley Cyrus bewijst dat ze het kan, zowel zingen als acteren. En ouders van kinderen zullen niet gillend wegvluchten, al zullen ze elkaar na afloop hoofdschuddend aankijken terwijl hun kids in een sugar rush de zaal uitstuiteren.

19 augustus in de bioscoop
Cijfer: 6.5