Away We Go

Burt en Verona zijn een schattig stel die hevig verliefd plotseling een kind verwachten. Hormonen doen flink huishouding bij Verona, zeker als de twee horen dat de ouders van Burt naar Antwerpen (“De lichtstad”) verhuizen. Ze besluiten een roadtrip te maken en op zoek te gaan naar een nieuw huis.

Zo stoppen ze onder meer bij een gestoorde nicht van Burt, die weigert haar kind een buggy te doen. Ook gaan ze op bezoek bij oude collega’s die behoorlijk ordinair zijn en bij schoolvrienden die met flink wat drama kampen.

Luchtig tussendoortje

Away We Go is een heerlijk tussendoortje, zowel voor bioscoopbezoekers als voor regisseur Sam Mendes. Hij besloot na het zware Revolutionary Road de regie op zich te nemen van het luchtige Away We Go en gelukkig maar! Waar andere filmmakers ervoor kiezen zwaar dramatische wendingen erin te betrekken of de humor platvoers te brengen, is Mendes daar te ervaren voor. Hij heeft een prima gevoel voor timing en wisselt zo hysterische situaties af met menselijk drama.

De cast helpt ook een handje, want John Krasinski (bekend als Jim uit The Office US) en Maya Rudolph (Shrek, Saturday Night Live) zijn enorm op elkaar ingespeeld. Sinds lange tijd is een koppel zo enorm hecht geweest op het witte doek, volledig overtuigend en subliem geacteerd. Rudolph draagt moeiteloos de dramatische momenten, terwijl het mimiek in het gezicht van Krasinski werkt bij de komische momenten.

Schrijversechtpaar

Het verhaal van Away We Go is neergepend door het schrijversechtpaar Dave Eggers en Vendela Vida, twee genadigde literatuurschrijvers met enkele kaskrakers op hun naam. Krasinski gaf aan dat hij deze rol heeft uitgekozen omdat hij zelden een script heeft gelezen waarin mensen zo verliefd op elkaar waren, zonder dat er moeilijkheden bij kwamen kijken.

Het vederlichte Away We Go vergelijkt zich het beste met films als Little Miss Sunshine en Garden State. Een perfecte mix van humor en drama maakt dit een van de beste films van het jaar. Sam Mendes bewijst zich alweer na sterke films als Jarhead, Revolutionary Road en natuurlijk American Beauty. Een film voor letterlijk iedereen, als je maar in de juiste bui bent.

Nu in de bioscoop
Cijfer: 9