Ponyo on the Cliff

Als het jongetje Sosuke op een dag het visje Ponyo vindt, worden ze meteen beste vriendjes. Dat Ponyo echter ontsnapt is aan haar vader om op het land een mens te worden, brengt complicaties met zich mee.

Kan haar nieuwe vriendje veiligheid bieden en Ponyo weghouden van de wilde zee? Een ding is zeker: Japanse animatiemeester Hayao Miyazaki laat zijn wilde fantasie ditmaal op kinderen los.

En dat was bij zijn vorige films nogal anders! Miyazaki is in Japan enorm bekend en verpulverde met zijn animatiefilms Princess Mononoke en Spirited Away zelfs de opbrengst van Titanic. Met die laatste wist hij ook in Europa enige bekendheid te vergaren, vooral toen Spirited Away de Oscar voor beste animatiefilm won. De opvolger Howl’s Moving Castle werd ook geprezen, maar leek nog een stap verder weg te doen van een jonge doelgroep. Dus besloot hij Ponyo on the Cliff te maken, speciaal voor de allerkleinsten.

Maar verwacht maar niet verveeld te zijn als ouder! Sterker nog, het is weer genieten van de enorm creatieve stijl die Ponyo met zich mee brengt. Een aanval van de zee wordt namelijk net zo dynamisch geanimeerd als het eten van een bakje noedels. Toch doet de ecologische boodschap niet veel goeds voor het verhaal. Het idee achter Ponyo is overigens losjes gebaseerd op De Kleine Zeemeermin van Hans Christiaan Andersson. Zelfs grootmeesters jatten hun beste werk…

De animatie blijft boeien tot het einde en het verhaal loopt over van verwijzingen naar de Japanse cultuur. Voor kinderen is het plaatjes kijken, maar voor de dieper liggende liefdesrelatie tussen de vijfjarige (!) Sosuke en het visje Ponyo richt de film zich op volwassenen. Toch is de kans dat je de film vaker dan een keer kijkt om alles mee te krijgen, vrij groot.

Ponyo on the Cliff is misschien niet het meest volwassen werk van Miyazaki, maar het is genoeg om letterlijk weer in te verdrinken. Verwacht geen stijlvolle film als Spirited Away, zijn beste werk tot nu toe, of denderende actie als Princess Mononoke. En waag je je liever niet aan Japanse animatie? Wacht dan lekker op Up van Pixar, die vanaf oktober te zien is.

Releasedatum: Draait nu in de bioscoop
Beoordeling: 7